Ch. Latour 1982 och lite annat gott

Ibland så händer det och igår var en sådan dag, jag hade lite besök på krogen av ett gäng vinälskare som hade med sig en mycket trevlig flight av vin som får en enkel människa som mig att gå i spin. Jag hade satt ihop en liten special meny till mina vänner som skulle vissa sig passa mycket bra till kvällens viner. Kvällen började med stenbitsrom, råräkor och färskpotatis perfekt tillagade till detta så skulle det drickas Bollinger Grande Annèe 1969 som sattes mot Bollinger Vieilles Vignes Franqais 1988 mäktigt !. Först så provades Bollinger 69 som tyvärr visade sig gått över tiden, men man kunde förstå att detta hade varit ett stort vin, färgen var bärnstensfärgad och innehåll mängder av fällning som hade släppt från vinet, doften var rik och övermogen, toner av bräntsocker, karamell, mandel och rostade hasselnötter. I smaken så fanns det ytterst lite syra kvar som bar upp den lilla smak som fanns kvar att urskilja. Här hittade jag smaker som först fick mig att tänka på Sherry av typen Fino eller Manzanilla, smaken var nöttig, saknade frukt och var lite väl mogen för min smak, detta var mer intressant än gott, men så är det i vinetsvärld och det var lärorikt att få prova ett vin som detta. Sedan så följde 88:an som var ett helt annat vin, här fanns det både frukt och syra kvar, vinet bjöd även här på nöttiga toner som mandel och valnötter, jag hittade också toner av mogna äppel och en syra som fortfarande hjälpte till att ge detta vinet elegans och en lång och komplex eftersmak. Detta var ett stort vinögonblick och en mycket god champagne. Middagen fortsatte med en underbar gös från bolmen och till detta så fortsatte minna vänner med champagnen. Sedan så var det dags för kvällens höjdpunkt nu skulle det avnjutas ett legendariskt vin Château Latour 1982 ett klassiskt vin som har fått 100 poäng av Robert Parker, och verkligen är ett av världens stora viner.
Till detta så bjöds det på kalventrecôte med tryffel smör och primörer, och vinet levde verkligen upp till allas förväntningar, doften var stor men samtidigt elegant och komplex, jag hittade alla klassiska dofter så som blyerts, svartavinbär som hade blivit lite söta i doften, körsbär som var mogna och lite syrliga, rostade fat, och en en enorm längd, underbart. Smaken var underbart elegant och komplex detta var ett grand vin fortfarande en delikat syra, perfekt mogen frukt som, återigen bjöd på syrliga körsbär, sött svartavinbärsfrukt, blyerts och lite jordiga toner som är så typiskt för Pauillac, längden på vinet var underbart lång och bjöd på en perfekt finisch. Detta var en fantastisk upplevelse och jag är tacksam att jag fick tillfälle att prova dessa viner som alla var bra på sitt sätt, men Latour 1982 kommer jag att komma ihåg som en av minna största upplevelser så här långt....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0