The Berlin Tasting 2009

The Berlin Tasting är en vinprovning som tillskrivs Eduardo Chadwick från Chlie,han är vinmakare och ägare av vinhuset Errazuriz från Aconcagua Valley i norra Chile. Syftet med provningen var från början att visa upp dom chilenska vinerna och jämföra dessa med dom bästa från Bordeaux och och Toscana. Den första provningen ägde rum i Berlin 2004 och till mångas förvåning så blev dom chilenska vinerna väldigt uppskrivna och fick mycket höga poäng, detta gjorde att viner från chile fick en enorm genomslagskraft och Eduardo har fortsatt att resa runt jorden med sina viner och och The Berlin Tasting har nu varit i alla olika delar av världen och dom Chilenska vinerna har visat sig stå upp väldigt bra vid varje tillfälle. Onsdagen den 6: maj så var det dags att genomföra den provningen i Sverige och Stockholm för första gången, platsen var Grand Hotel och större delen av Sveriges vinelit var på plats, i juryn satt Andreas Larsson, Eduardo Chadwick och Bengt-Göran Kronstam. Eftermiddagen började med en genomgång av Eduardo där han berättade om Chile som vinland och presenterade också Errazuriz och berättade ingånde historia och bakgrund till detta kanske Chiles mest välrenomerande vinhus, en väldigt bra och väl genomförd presentation som gav mersmak och förväntningar inför provningen. Så var det då dags att göra lite nytta också den eftermiddag, anntal viner som skulle provas var 10 st där vi visste vilka viner från Chile som skulle provas men inte i vilken ordning. Även vinerna från Frankrike och Italien hade på förhand avslöjats men inte exakt vilka viner bara att dom kom från Bordeaux och Toscana. Vin nr 1 bjöd på en underbar doft, klassisk med blyerts, läder och svartavinbär det här var Bordeaux, ett vin som var väldigt elegant och fruktig med stor koncentration och en lång och härlig eftersmak av mörk frukt delikat syra och silkiga tanniner. Jag satte detta vinet som Château latour 2004 men det var Château Margaux 2004 supergott.
Vin nr: 2 stort doft sött frukt, cassis sötlakrits och rostad fat detta måste vara chile vilket det också var men vilket vin, då jag har dålig erfarenhet av Errazuriz sedan tidigare så gissade jag på Sena som var ett samanbete mellan Eduardo och Robert Mondavi vinet var Don Maximiano välgjort och bra vin, väldigt fruktigt med mycket cassis och söt mörkfrukt i smaken.
Vin nr: 3 Fruktig doft syrlig mörk frukt toner av körsbär och plommon, lite jordiga toner och fat. Detta bör vara Italien vilket det också var, då jag tyckte att vinet inte hade varken någon kropp eller läng på eftersmaken så blev jag lite konfundersam men gissade till slut på Tiganello från Brunello di Montalcino, det var Sassicaia 2004 och detta var en riktig besvikelse då jg redan sen innan har haft svårt att förstå mig på dessa viner så blev jag faktiskt bara ännumera övertygad om att dessa viner inte är Grand vin Andreas sa efter provningen att dessa viner behöver tid och ska inte drickas före 15 år så man får väl göra ett nytt försök på lite äldre årgångar.
Vin nr: 4 var svår att prova här gick jag fel första gången och placerade vinet i Italien men det var Chadwick 2005, det var ett bra vin som uppvisade toner av persikor första gången jag känner det i ett rött vin, mörk frukt och cassis ( vilket borde gjort att jag skulle ha placerat det i Chile) elegant och med komplexitet, gott.
Vin nr: 5 återigen persikor i doften detta är Chile, ännu mer söttfrukt, cassis och rostade fat, då jag sedan tidigare hade uppskattat Sena så gissade jag på det, vilket skulle vissa sig vara rätt Sena 2005.
vIn nr: 6 oj vilket vin här är vi hemma detta är Bordeaux, stall, läder, blyerst i massor, elegant men samtidigt komplext, Grand Vin som jag trodde var Château Margaux 2004, men icke det var Château Mouton-Rotschild 2004 och det var underbart gott.
Vin nr: 7 mörk frukt, syltig och parfymerad, cassis och persikor i massor och då är vi i Chile igen jag trodde det var Chadwick men det skulle visa sig vara Don Maximiano 2005.
Vin nr: 8 här ett vin som först var lite svår bedömt, körsbärsfrukt men också struktur och toner av rostade fat och blyerts och svartavinbär, men syran avslöjade dess ursprung och jag gissade på Italien vilket var rätt Ornellaia 2004 ett trevligt vin bättre än Sassicaia men ingen favorit hos mig särskilt inte är man kollar priset på dessa viner.
Vin nr: 9 återigen ett vin som var svårt att prova det gav inte så mycket vid första provningen fruktigt med mörka körsbör lite toner av fat och mycket syra och gissade på Italien för jag tyckte mig inte hitta något som skulle kunna tyda på Chile, men ack vad man kan ha fel ibland detta var Don Maximiano 2004
Så det sista vinet i provningen och detta skulle vissa sig vara en värdig avslutning på en mycket trevlig och lärorik provning, oj vilket elegant och delikat vin detta skulle vissa sig vara min favorit under denna provningen, det gick inte att ta miste på dess ursprung detta var återigen Bordeaux så typiskt med dess dofter av läder , blackcurant, blyerts lite toner av rostade fat och en underligande jordighet som är så typiskt för dessa viner, men var var vi någonstans i Bordeaux det var väldig påtagliga toner av just blyerts som fick mig att tänka på Pauillac men vilket slott, det var ju så underbart elegant men samtidigt komplext jag gissade på Château Lafite-Rotschild och det var rätt, detta vat ett helt fantastskt vin så gott.
Detta var en mycket intressant och spännande provning där man verkligen fick chansen att prova det bästa från Chile mot övriga världen, och man kan konstatera att dom Chilenska vinerna är mycket bättre än vad dom var för tio år sedan men dom har en lite bit kvar till den absoluta toppen men jag tror att dom är på god väg.

Tio i Topp

1. Château Mouton-Rotschild 2004
2. Chàteau Lafite-Rotschild 2004
3. Château Margaux 2004
4. Don Maximiano 2005
5. Ornellaia 2004
6. Sena 2005
7. Don Maximiano 2004
8. Chadwick 2005
9. Sena 2004
10. Sassicaia 2004

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0