St-Emilion 2006

Dags att göra en återblick på St-Emilion anno 2006 och se vad denna årgången har att erbjuda. Vinet som skulle avnjutas blev Château Canon-La-Gaffeliere 2006 St-Emilion Grand Cru. Denna klassiska egendom ägs av den tyska släkten Von Niepperg som har sina rötter i Würtemberg, idag är det Stephan von Niepperg som driver slottet och vinet tillhör idag toppen i St-Emilion. Vingårdsarealen uppgår till 19,2 ha slottet ligger sydväst om byn nedanför Le côte, här är det kalksten som dominera och vinerna blir eleganta och strama. Vinet ligger 12-24 mån på franska fat och blenden är Merlot som dominerar med Cabernet Franc och en skvätt Cabernet Sauvignon.

Vinet hade fått nästan 2 timmar på karaff innan det var dags att prova, doften var intensiv och lite obalanserad till en början, aromer av mörk frukt, kryddor, fat, plommon och fikon.
Smaken var väldigt intensiv och kraftfull, återigen var alkoholen påtaglig och markerad, bra syra som var ung och livlig, markerade tanniner och en fyllig kropp, karaktären på vinet gick åt mörk sött frukt, lakrits, och björnbär, intensiv och med ett långt avslut.

Först så blev jag lite besviken på vinet, det var knutet och inte alls så elegant som jag hade hoppats på, men efter någon timme till på karaff så blev det precis sådär fruktigt och komplext som jag hade föreställt mig. Detta är verkligen ett stort vin som kommer att vara på sin topp om 15-20 år, drick det nu eller lägg det i källaren och ha tålamod.

Jag har också hunnit med att dricka ännu ett vin från 1991 denna gång blev det Ch Latour 1991 och detta vin hade haft ett bättre liv än Margaux 91, läcker och komplex, perfekt mogen och sagolikt gott.

Må Väl

F...

Kommentarer
Postat av: Marcus

Lite priser hade varit intressant att veta ?

2010-04-08 @ 07:48:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0