Ibland är stort inte det bästa

Idag var det dags att dricka Château Margaux 1991, och ibland så visar det sig att storleken inte har någon betydelse. Detta var tyvärr inte något vin som jag kommer att lägga på minnet som en utav mina stora upplevelser. Vinet var till en början stramt och elegant som man kan förvänta sig av en Margaux av klass, men det skulle tyvärr visa sig vara en besvikelse. Efter en tid på karaff så var vinet inte alls vad jag hade hoppats på, frukten var som bortblåst, ingen dansande syra som brukar vara så tydlig i dessa viner, det fanns ingen struktur, och vinets avslutning var på gränsen att vara helt obefintlig. Tyvärr så var detta ingen trevlig upplevelse men så kan det vara ibland när man tittar sig blind på labels och inte är påläst på årgången skäms !

Tur då att kvällens andra vin skulle visa sig vara en större njutning. Pinot Noir från Oregon, USA.
Beaux Fréres Willamette Valley 2006, en strålande Pinot som verkligen var en upplevelse även om vinet var ungt och knutet. Som sig bör så serverades vinet blint, och min gissning var Pinot från USA, svalt klimat, t ex Oregon, och att vinet var ungt typ 06 eller 07. En hyfsad gissning tycker jag, vinet var elegant, med en tydlig fruktsmak av mörka bär, härlig syra, saftig och balanserad med ett rent och tydligt avslut och med en lite kryddig eftersmak som jag ofta hittar i dessa viner, Bon Vin.

Även om jag är en stor beundrare av dom stora vinerna från Bordeaux så är det ibland bra att bli påmind om att det inte alltid är storleken som har betydelse, utan att även dom små ibland kan överraska.

F

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0