Champagneprovning

Måndagen den 15 maj var det dags att hålla en provning med utvalda prestige champagner, sällskapet på provningen bestod av vinvänner och stammisar på pm det var 18 st sugna vinälskare som hade valt att avnjuta lite goda champagner den underbara sommarkväll.

Vinerna som skulle provas denna kväll var följande

Pierre Peters Chatillons Cuvée Prestige 1999
Henriot Vintage 1996
Jaquesson Avize Grand Cru 1997
Bollinger Grandè Annèe 1999
Philipponnat Clos des Goisses 1996

Kvällens första vin var Pierre Peters ett champagnehus som ligger i Le Mesnil södra champagne eller Cotè des blanc om man vill. Vinet är gjort på 100 % Chardonnay och druvorna kommer från vingården Les Chetillons har en ålder på 72 år och ägs helt av Pierre Peters, vinet har fått tillbringa 6 år på fat innan det har gått för försäljning.

Dags att prova
Jag har provat detta vinet vid ett flertal tillfällen innan och tycker verkligen att det är ett fantastiskt vin och jag blev inte besviken denna gången heller. Brilljant guldgul i färgen, delikat och fortfarande fruktig på näsan trots ålder, jag tycker att Pierre Peters alltid gör väldigt rena och fräscha viner och detta var inget undantag, även på smaken så imponera vinet, frisk och delikat, fotfarande med en sprudlande syra och friskhet, toner av citrus och mogen stenfrukt, aprikoser och mineral verkligen gott.

Kvällens andra vin var Henriot Vintage 1996
Ett vin som jag inte har druckit innan men jag gillar verkligen vinerna från Henriot, jag har provat en del andra viner från detta vinhus bl a deras Rosè 1998 som jag tycker är ett helt underbart vin. Även 96:an håller klassen och gör ingen besviken. Henriot ligger i Reims och är en utav dom största markägarna i hela champagne särsklit när det gäller chardonnay. Huset grundades 1808 och idag är det Stanislav Henroit som är ägare och tillsammans med Laurant Fresnet så görs klassisk champagne i yttersta klass. Vintage 96 är en cuvée gjord på 48 % Chardonnay och 52 % Pinot noir, inga fat andvänds och vinet har lagrats i hela 12 år innan det släpps för försäljning. Vinet bjuder på en fin gyllende gul lätl briljant färg i glaset och höjer förväntningarna ännu mera, doften är starm återhållsam och delikat men avslöjar att detta är ett vin med klass. Fin balans mellan frukt och ålder på näsan fortfarande vinös och ungdomlig toner av söta gula äppel, mineral och brioche. Smaken är verkligen delikat och stram, det som gör att jag tycker så mycket om dessa viner, fortfarande med en bra syra som håller upp vinet och ger det balans mot den mogna gula frukten som man känner i smaken blandat med mineral och mogna aprikoser. Väldigt elegant och med en lång längd i eftersmaken. Detta är verkligen en stor champagne.

Kvällens tredje vin var Jaquesson Avize Grand Cru 1997

Ett gammalt vinhus Grundat 1798 av Adolphe Jaquesson och ägs idag av Jean Chiquet som köpte det 1974 det är sonen Laurant som idag står för vinmakningen. Vinet är gjort på 100 % Chardonnay från vingårdar i Avize, och har legat på både fat och ståltank.

I glaset så visar vinet en ren fin halmgul färg inte så briljant som tidigare viner men fortfarande med en ungdomlig färg.
Doften är ren och frisk men lite mer åldersbetonad än föregående viner, här hittar jag mer toner av brioche, svamp och mognad även lite fattoner smyger sig på efter hand. Smaken är inte lika stram och frisk som vinerna som har provats innan under kvällen, återigen mer mognad saknar lite av den friska syran som jag vill ha även i en mogen champagne. Frukten är välutvecklad och bjuder inte på några större överraskningar, rostad mandel, brioche och toner av svamp och med ett relativt kort och nästan tråkigt av slut jag blev lite besviken på detta vin och dom flaskorna som finns kvar bör nog konsumeras inom en snar framtid.

Nu höjdes förväntningarna inför nästa vin Bollinger Grande Année 1999
Bollinger ligger vackert beläget i by Aÿ och grundades 1829 av Joseph Bollinger som kom från Tyskland köpte lite mark och började att odla vin och la grunden till vad som skulle komma att bli ett av världens mest kända champagnehus. Vinet är gjort på 63 % Pinot noir och 37 % Chardonnay. Jag har provat ett flertal andra årgångar av det stora vin men inte 99:an så jag såg verkligen fram emot att få tillfälle att smaka detta vin. Det började bra vinet hade en underbart kraftfull skrimrande gul färg helt utan något fel. Doften var stor och kraftfull men samtidigt balanserad och delikat, här hittade jag dofter av mandel, rostade nötter, tryffel, kaffe och mogen stenfrukt, fantastisk strukturerat vin, komplex och en doft som höll i sig länge. Smaken var allt vi hade hoppats på komplex och fyllig men fortfarande med elegans, återigen så hittade jag kaffe, rostade nätter och mandel, även lite aprikoser och toner av citrus smög sig in. Ja detta var verkligen en upplevelse och Bollinger lever återigen upp till sitt rykte som en utav dom stora.

Avslutningsvis så skulle det provas ett vin från Philipponnat och det var deras Grand Cru Clos des Goisses 1996 som var det utvalda vinet.
Vinhuset ligger i den lila byn Mareuil-sur-Aÿ och vingården Clos des Goisses är deras mest kända vingård och även det mest kända vinet och står verkligen i en klass för sig mot övriga viner från Philipponnat.
Blandningen är 70 % Pinot noir och 30 % Chardonnay och man har andvänt 30 % fatlagring för vinet. Vinhuset är från 1910 och drivs idag av Charles Philiponnat. Clos des Goisses köptes 1935 och är på 5,5 ha av allra finaste terroir.

Detta är ett kraftfullt vin vilket gör att det inte tillhör mina favoriter me det är alltid gott att dricka. Färgen är återigen lte blekare och uppvisar mognad. Doften är stor och komplex, mogen och med toner av rostat bröd, nötter, och gula äppel.
Smaken är kraftfull och lämnar inte mycket över till fantasin, personligen så tycker jag om när vinerna är lite mer återhållsamma och strama. Fyllig med en stor kropp smaken är komplex och lång, återigen med inslag av mogen gul frukt, rostade nötter och citrus även smaker av svamp smyger sig på. Jag har provat detta vin innan och det är som jag kommer ihåg de,t komplext och kraftfullt och saknar lite av den finess som jag gärna söker efter i en champagne, men det är fortfarande ett underbart vin.

Vilket var det godaste vinet ? svårt att säga men minna favoriter blev Henriot 1996 och Bollinger 1999 båda underbara viner som jag tror har ett långt liv framför sig.........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0